Opbrengsten

Peil.Sport & Bewegen 2023/2024 maakt het mogelijk de bewegingsvaardigheden in Nederland in kaart te brengen en na te gaan of er sprake is van een voor- of achteruitgang ten opzichte van eerdere metingen. De bestanden die ermee worden opgebouwd zijn van maatschappelijk belang en de resultaten van de peiling bieden een basis voor een brede dialoog over de kwaliteit en het nut en noodzaak van het Nederlandse bewegingsonderwijs. Uit de vorige peiling bewegingsonderwijs zijn onderstaande publicaties gekomen die deze dialoog van input hebben voorzien.

Eindrapportage

Peil.Sport & Bewegen resulteert allereerst in een omvangrijke publiekspublicatie met de voornaamste resultaten. Het eindrapport van de voorgaande meting (2016-2017), inclusief enkele afgeleide publicaties treft u aan op de onderstaande pagina van de Inspectie van het onderwijs.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/peil-onderwijs/bewegingsonderwijs

Technisch rapport

Wetenschappelijke artikelen

  • Mombarg, R., te Wierike, S., de Vries, S., Hartman, E., de Bruijn, A., Janssen, M., & Timmermans, A. (2022). Effectief bewegingsonderwijs op de basisschool: een didactisch kader ten behoeve van landelijk peilingonderzoek Een literatuurstudie naar de effecten van bewegingsonderwijs in het primair onderwijs. NRO.
    • https://pure.rug.nl/ws/portalfiles/portal/241950235/Reviewstudie_Mombarg_et_al._2022._Bewegingsonderwijs.pdf
    • Abstract:  Dit verslag presenteert een systematische literatuurstudie naar effectieve factoren ten aanzien van leerlingen, leerkrachten, context, en taken/lesinhoud in het bewegingsonderwijs. Onder invloed van de verwachte veranderingen van het curriculum op basis van curriculum.nu zijn effectieve factoren onderzocht voor de volgende bouwstenen: 1) Leren bewegen, 2) Gezond bewegen, 3) Bewegen regelen, 4) Bewegen betekenis geven, 5) Samen bewegen , en 6) Beweeg-contexten verbinden. In de literatuurstudie wordt een schets gegeven van de bouwstenen en de kenmerken die hierop van invloed zijn. Op basis van een (internationale) literatuurstudie wordt per bouwsteen aangegeven wat de werkzame elementen zijn. 
  • de Bruijn, A. G. M., Mombarg, R., & Timmermans, A. (2022). The importance of satisfying children’s basic psychological needs in primary school physical education for PE-motivation, and its relations with fundamental motor and PE-related skills. Physical Education and Sport Pedagogy27(4), 422-439. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1906217
    • Abstract: Motivatie voor het bewegingsonderwijs wordt gezien als een belangrijke factor voor de ontwikkeling van de motorische vaardigheid van leerlingen. Op basis van de zelfdeterminatietheorie leidt het voldoen aan de basisbehoeften van leerlingen tot autonomie, verbondenheid en competentie tot hogere niveaus van autonome motivatie. Deze studie heeft voor Nederlandse groep-8 leerlingen onderzocht in welke mate het voldoen van de drie basisbehoeften voorspellend zijn voor betere motivatie en daaropvolgend hun vaardigheid in verschillende taken uit het bewegingsonderwijs. 
  • Mombarg, R., de Bruijn, A. G. M., Smits, I. A. M., Hemker, B. T., Hartman, E., Bosker, R., & Timmermans, A. (2021). Development of fundamental motor skills between 2006 and 2016 in Dutch primary school children. Physical Education and Sport Pedagogyhttps://doi.org/10.1080/17408989.2021.2006621
    • Abstract: Fundamentele beweegvaardigheden zijn de bouwstenen voor de sportparticipatie en actieve levensstijl van kinderen. Verschillende internationale publicatie in het laatste decennium wijzen op achterblijvende ontwikkeling van fundamentele beweegvaardigheden van leerlingen. In dit artikel hebben we gekeken naar het verschil in vaardigheid van groep-8 leerlingen in 2006 en 2016. De leerlingen in 2016 presteerden slechter op 6 van de 7 testonderdelen van de peiling bewegingsonderwijs in vergelijking met leerlingen in 2006. De grootste achteruitgang werd gevonden in testen voor balvaardigheid (waaronder tennis en gooien en vangen via de muur). 

Good practices

  • Timmermans, A., Spithoff, M., Naaijer, H., Mombarg, R., & Hartman, E. (2019). Zes uitdagingen voor het bewegingsonderwijs. Basisschool management33(2), 4-7.
    • Abstract: Uit de peiling bewegingsonderwijs (2016) komt naar voren dat de vaardigheid van de leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs achteruitgegaan is ten opzichte van 2006. Om deze trend te keren hebben we zes uitgadingen voor schoolleiding en (vak)leerkrachten geformuleerd ten behoeve van het bewegingsonderwijs: Ontwikkelen van voldoende motorische vaardigheid bij ieder kind, stimuleren van een actieve leefstijl, motivatie en zelfregulatie, mogelijkheden van digitale hulpmiddelen, bijhouden van vorderingen, verbinding vinden.   
    • https://research.hanze.nl/ws/files/35457833/Artikel_basisschool_management_concept.pdf
  • Spithoff, M., Naaijer, H., Hartman, E., & Timmermans, A. (2017). Peiling Bewegingsonderwijs 2017 Verdiepende studie naar huidige lesgeefpraktijk van leerkrachten. GION onderwijs/onderzoek.
  • Abstract: In dit rapport doen we verslag van een verdiepende studie naar aanleiding van de peiling Bewegingsonderwijs in 2016. De basis van dit verslag vormen interviews en observaties met zes geselecteerde leerkrachten.